Jeżeli jesteś przedsiębiorcą zajmującym się administracją i zarządzaniem nieruchomościami i/lub wspólnotami mieszkaniowymi ? ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli chcesz być na podium wśród profesjonalistów w Twojej branży. Jeżeli zaś jesteś właścicielem nieruchomości ? dowiesz się, jakie kompetencje powinien posiadać dobry pracownik, któremu powierzysz administrację i zarządzanie swoim majątkiem.
Do obowiązków osoby zarządzającej nieruchomością należy przede wszystkim dysponowanie kapitałem stanowiącym własność właściciela nieruchomości. Oczywiście należy robić to w taki sposób, by przynosiło to jak największy zysk, ale liczy się także bezpieczeństwo. Zarządca zajmuje się między innymi przeprowadzaniem regularnych raportów dotyczących stanu nieruchomości czy planowaniem i realizacją planów, jakie przyjął właściciel. Warto zrobić także rozbudowany koncept inwestycji finansowych, takich jak: remonty, odnowy czy rozbudowy ? jest to konieczne, by zabezpieczyć się na lata przed dodatkowymi kosztami, ale też zapewnić bezpieczeństwo osób użytkujących nieruchomość.
Czym różnią się obowiązki administratora od obowiązków zarządcy?
Administrator nieruchomości załatwia sprawy bieżące i skupia się na tym, by z nieruchomości korzystano w sposób właściwy i zgodny z przeznaczeniem. Również jemu podlega kwestia bezpieczeństwa użytkowania nieruchomości, ale także utrzymanie czystości, pobieranie opłat od najemców, drobne naprawy. Wobec tego administrator również zarządza nieruchomością, jednak tylko w ograniczonym zakresie działań ? zarządca zajmuje się planowaniem długofalowym, natomiast administrator przejmuje pilne kwestie wymagające jak najszybszej reakcji, takie jak uszkodzony domofon bądź połamana poręcz na klatce schodowej.
Jakie kompetencje powinien posiadać idealny administrator nieruchomości?
To, czy administrator nieruchomości lub wspólnoty jest odpowiednią osobą na swoim stanowisku można dostrzec już na etapie podpisywania umów. W przypadku zarządzania wspólnotą bardzo dobrze, jeżeli na początek zostanie przeprowadzona analiza prawna. Dobry administrator zaoferuje pomoc przy zawieraniu umów dostawy mediów, kupna-sprzedaży lokali a także przy ustanawianiu regulaminów, kosztorysów i ewentualnej windykacji.
Na etapie współpracy ważna jest dyspozycyjność ? administrator powinien być dostępny w razie potrzeby na terenie nieruchomości. Powinien także być w stałym, mailowym lub telefonicznym kontakcie z mieszkańcami/najemcami, być ich informatorem oraz pobierać od nich informacje na temat tego, co należy zrobić i co naprawić. Każde zapytanie lub wniosek najemcy powinien być szybko rozpatrywany, a każdy problem na bieżąco rozwiązywany. Do ważnych obowiązków administratora należy także kontrolowanie i zlecanie prac konserwujących, technicznych (np. przeglądu urządzeń ochronnych) i porządkowych.
Firmy oferujące usługi zarządzania oraz administracji budynków powinny spełniać pewne kluczowe kryteria. Każdy pracownik przejmujący pieczę nad nieruchomością powinien posiadać niezbędną i aktualizowaną wiedzę na temat wszystkich integralnych części budynku. Konieczna wiedza na temat urządzeń, to nie wszystko ? należy także wiedzieć, do czego służą, jak przebiega ich instalacja i jakie ewentualne problemy mogą w ich zakresie powstawać.
Administrator powinien koniecznie zadbać o to, by budynek był wyposażony we wszelkie możliwe urządzenia ochronne, takie jak te zapobiegające pożarom, korozji, problemom z zasilaniem, ciśnieniem wody a także wentylatory i całą instalację wentylacyjną oraz agregaty. Dbałość o wyposażenie budynku w tego typu urządzenia świadczy o tym, że administrator ma pełną świadomość zagrożeń i wie, jak im zapobiegać. Z biegiem czasu należy wdrażać nowe rozwiązania pozwalające na maksymalną ochronę i bezpieczeństwo nieruchomości. Ważne są też koszta ? idealnym rozwiązaniem jest pełna ochrona przy jak najniższym nakładzie finansowym, jednak warto pamiętać, że kwestie takie jak bezpieczeństwo należą do tych, w które warto zainwestować.