Zalecenia dla zarządzających budynkami mieszkalnymi

Obecna sytuacja epidemiologiczna spowodowała konieczność wprowadzenia wielu dodatkowych zaleceń i ograniczeń, niezbędnych do zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i higieny. Zarówno na zewnątrz nieruchomości jak i w miejscach publicznych, oraz w obiektach prywatnych. Nie inaczej jest w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Zarządzający nimi również otrzymali szereg zaleceń, które mają pomóc w ograniczaniu rozwoju i rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych.

Utrzymanie czystości wewnątrz budynku mieszkalnego

Każdy z obiektów ma odpowiednio spisany i przygotowany regulamin, który uwzględnia także harmonogram i zakres sprzątania budynków. Z uwagi jednak na trudną sytuację epidemiologiczną należy wziąć pod uwagę przepisy wynikające z ustawy „O zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi”. Jej zapisy nakładają na właścicieli oraz na zarządzających nieruchomością obowiązek utrzymania jej na odpowiednim poziomie higieny, by móc w ten sposób zatrzymać rozprzestrzenianie się wirusów i bakterii na danym terenie. Wiąże się z tym zatem nie tylko częstsze sprzątanie budynków mieszkalnych, ale także dodatkowa ich dezynfekcja, przy użyciu właściwych biobójczych środków.

Trudno jednak jednoznacznie wskazać, jak konkretnie należy zintensyfikować częstotliwość sprzątania obiektów, ponieważ należy wziąć tu pod uwagę kilka czynników. Między innymi to, jak duży jest dany budynek mieszkalny, które miejsca w nim są najbardziej uczęszczane, a także jak  wiele osób może się przez nie przewijać. Głównie wiąże się to więc z dezynfekcją między innymi korytarzy, podłóg, windy, ze szczególnym uwzględnieniem klamek, przycisków, domofonów i skrzynek pocztowych. Należy też częściej wietrzyć pomieszczenia (o ile pozwala na to infrastruktura budynku).

Do sprzątania oraz dezynfekcji zaleca się używanie odpowiednich środków biobójczych. Należy jednak pamiętać o ich właściwym zastosowaniu. Zatem trzeba zwrócić uwagę między innymi na ich datę ważności, która może wpływać na skuteczność działania preparatów. Na dodatek należy pamiętać, by tego typu środki były używane zgodnie z przeznaczeniem i do odpowiednich powierzchni ? niektóre bowiem mogą być wrażliwe na skład produktów i trzeba poszukać innych, skutecznych rozwiązań. Podczas dezynfekcji trzeba również pamiętać o wywietrzeniu pomieszczenia, a także o wcześniejszym poinformowaniu mieszkańców o tej procedurze ? jeśli ma być to dezynfekcja z użyciem silnych środków.

Awarie, konserwacje i serwisy

Z uwagi na konieczność ograniczania kontaktów bezpośrednich do minimum zaleca się przełożenie wizyt techników i serwisantów na inny termin, o ile nie jest to awaria lub sprawa pilna. Jeżeli nie ma innej możliwości i wezwanie fachowców jest niezbędne, należy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny. Zaleca się, by przed taką wizytą dokładnie przewietrzyć pomieszczenia ? choć nie przy użyciu klimatyzacji. Warto, by mieszkańcy uprzednio zdezynfekowali także klamki, zarówno w drzwiach wejściowych, jak i w drzwiach wewnętrznych.

Bezwzględnie należy pamiętać o umyciu i zdezynfekowaniu rąk. W czasie naprawiania usterek należy zachować dystans społeczny, około dwóch metrów od siebie. Zarówno lokatorzy, jak i technicy powinni mieć zakryte usta oraz nos. Z obowiązku noszenia maseczek zwolnione są osoby, których stan zdrowotny tego wymaga ? jeśli chorują na przykład na astmę, a także serwisanci, których praca w maseczce może być w znacznym stopniu utrudniona.

Jeżeli do nagłej awarii dojdzie w mieszkaniu, gdzie przebywają osoby na kwarantannie bądź izolacji, zalecane jest, by te osoby na czas pracy technika przeszły do osobnego pomieszczenia. Na dodatek serwisant powinien mieć dodatkowe środki ochrony indywidualnej. Czyli, poza jednorazowymi rękawiczkami, powinien założyć jednorazowy fartuch ochronny, maseczkę z filtrem oraz gogle lub przyłbicę ochronną. Konieczne jest, by wszystkie tego typu jednorazowe elementy od razu po zakończeniu zostały zutylizowane.