Utrzymanie porządku i zieleni to podstawowe zadania każdej wspólnoty mieszkaniowej, które są zwykle powierzane zarządcy nieruchomości na podstawie umowy. Takie rozwiązanie posiada wiele zalet i pozwala na odpowiednią konserwację nieruchomości. Przed wyborem zarządcy warto jednak pochylić się nad tym, jakie obowiązki spadają na mieszkańców wspólnoty w zakresie utrzymania porządku, jakie korzyści dokładnie przynosi takie rozwiązanie, jak powinna wyglądać umowa z zarządcą i jak ustawodawca określa obowiązki takiej osoby?
Zalety wspólnot mieszkaniowych w kwestii utrzymania porządku
1. Większe zaangażowanie mieszkańców wspólnot mieszkaniowych w utrzymanie porządku
Zaangażowanie najemców w podejmowanie decyzji dotyczących wspólnoty jest podejściem do zarządzania, które nie tylko pomaga najemcom na większe poczucie odpowiedzialności za miejsce zamieszkania, ale także pomaga w utrzymaniu niskich kosztów jego utrzymania. Zaangażowanie mieszkańców w proces decyzyjny często prowadzi do większej satysfakcji i większego zainteresowania lokatorów w zakresie utrzymania porządku. Powoduje, że mieszkańcy więcej czasu poświęcają na dbanie nie tylko o własne lokum, ale też pomieszczenia wspólne. Na takich osiedlach występują także mniejsze akty wandalizmu.
Do obowiązków każdego mieszkańca wspólnoty mieszkaniowej należy przestrzeganie porządku domowego, uczestniczenie w kosztach związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej (odpowiednio do udziału), korzystanie z nieruchomości wspólnej w taki sposób, aby nie utrudniać tego innym współwłaścicielom oraz działanie w ochronie wspólnego dobra. Zgodnie z art. 206 kodeksu cywilnego ? współwłaściciel nieruchomości może z niej korzystać w takim zakresie, jaki daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z nieruchomości przez pozostałych współwłaścicieli.
2. Podział kosztów
Wszelkie koszty związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej i zarządzaniem nią, właściciele lokali ponoszą proporcjonalnie do swoich udziałów w nieruchomości wspólnej. Udziały zależą od łącznej powierzchni użytkowej lokalu i pomieszczeń przynależnych do lokalu (np. piwnica, garaż, komórka itp.) . Odpowiednie zarządzanie kosztami przez zarządcę, który ma doświadczenie w tej kwestii pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacji dzięki stosownemu wykorzystaniu materiałów.
3. Większa dbałość o środowisko naturalne
W obecnych czasach coraz większą uwagę przykładamy do ochrony środowiska naturalnego. Coraz bardziej staramy się, żeby w zakresie utrzymania porządku i zieleni stosować wyłącznie preparaty biodegradowalne oraz wysokiej jakości oraz energooszczędny sprzęt. Profesjonalista w tym zakresie, jakim jest zarządca, wybierze odpowiednie, nowoczesne preparaty oraz narzędzia, które pozwolą na odpowiednią konserwację nieruchomości z troską o środowisko.
Obowiązki zarządcy w kwestii utrzymania porządku
Podstawowym obowiązkiem każdego zarządcy jest dbałość o powierzchnie wspólne przez zatrudnienie ekipy sprzątającej lub też podział tego obowiązku pomiędzy członków wspólnoty. Kolejnym obowiązkiem zarządcy powinno być usuwanie wszelkiego rodzaju plakatów, ogłoszeń czy reklam, które nie znajdują się w skrzynkach listowych lub straciły na aktualności.
Kluczowym obowiązkiem zarządcy jest nie tylko dbanie o wygląd nieruchomości, ale też zapewnienie jej wysokiej jakości obsługi eksploatacyjnej. Więc w jego obowiązkach jest nie tylko utrzymanie czystości, ale też jego bieżąca konserwacja. Mamy tu na myśli takie działania jak: wywóz nieczystości czy odprowadzenie ścieków, ale też zapewnienie stałego dostępu do mediów. Dodatkowo zarządca odpowiada za przeglądy urządzeń oraz ubezpieczenie budynku mieszkalnego od zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej.
W prawie budowlanym ujęty jest też zakres czynności zarządcy, związany z zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości nakładający na zarządcę obowiązek zapewnienia bezpiecznego użytkowania budynku w przypadku wystąpienia opadów śniegu. Ponosi on też odpowiedzialność za uszczerbki na zdrowiu spowodowane spadającymi soplami, oblodzonym chodnikiem czy obsunięciem śniegu z dachu budynku. Dodatkowo nałożonym przez ustawodawcę obowiązkiem jest też wywieszanie flagi narodowej z okazji świąt państwowych.
Umowa z zarządcą
Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jak i przepisów prawa miejscowego, to właściciele lub prawni zarządcy nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku w ich obrębie. Dlatego też, gdy jako wspólnota postanowimy skorzystać z usług zarządcy, kluczowe przy zawieraniu umowy będzie zdefiniowanie wszystkich jego obowiązków. Chociaż umowa może wydawać się czasem nazbyt szczegółowa to pomoże ona nam uniknąć nieporozumień oraz zapewnić komfort mieszkania.
Podsumowując, sporządzenie stosownej umowy z profesjonalnym zarządcą pozwoli współwłaścicielom nieruchomości zadbać o lepsze utrzymanie porządku na terenie posesji, zmniejszyć koszty eksploatacji i cieszyć się zadbaną zielenią oraz pomieszczeniami wspólnymi. Ważne jest jednak dopełnić wszystkich formalności i dokładnie zdefiniować podział obowiązków.