Od 01.01.2012 roku weszła w życie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Od lipca 2013 roku zaczęły obowiązywać nowe, dodatkowe obowiązki względem utrzymania czystości i porządku zarówno w obrębie budynku wspólnoty mieszkaniowej, jak i przylegającego do niej terenu.
Przepisy jasno i wyraźnie stanowią o tym, że zarządca ma czuwać nie tylko nad umowami w kwestii odbioru odpadów czy wyposażenia nieruchomości w pojemniki na śmieci. Ustawa nakłada na osobę zarządcy takie czynności, jak utrzymanie czystości na klatkach schodowych, dbanie o regularne przycinanie trawników czy niedopuszczanie do powstawania zanieczyszczeń wewnątrz budynku związanych z hodowlą zwierząt domowych przez członków wspólnoty mieszkaniowej.
Prace wewnątrz budynku
Zadaniem zarządcy nieruchomości jest zapewnienie czystości klatek schodowych poprzez wynajęcie ekipy sprzątającej lub też przydzielenie tego obowiązku członkom wspólnoty. Klatki schodowe powinny być myte systematyczne, dokładnie, przy użyciu detergentów oraz bieżącej wody. Ponadto, zarządca powinien na bieżąco dbać o usuwanie wszelkiego rodzaju plakatów, ogłoszeń czy reklam, które nie znajdują się w skrzynkach listowych lub straciły na aktualności. W przypadku zauważenia awarii, zarządca budynku ma obowiązek podjąć działania, zmierzające do jej jak najszybszego usunięcia. Zazwyczaj odbywa się to poprzez wydanie dyspozycji odpowiedniej firmie, która wykonuje tego typu usługi.
Wywieszanie flagi narodowej
Czynności związane z wywieszaniem flagi narodowej w święta i uroczystości państwowe są odgórnie nakazane i leżą w gestii osoby zarządzającej daną nieruchomością. Zawieszanie obowiązuje w dniach 1 ? 2 maja oraz 9 ? 10 listopada. Zdarzyć się może, iż zawieszenie flagi narodowej będzie wymagane w inne dni, niż te nakazane, wówczas zarządca powinien dokładnie ustalić termin rozwieszenia oraz zdjęcia flagi.
Utrzymanie porządku i czystości na terenie
Zarządca ma również obowiązek utrzymywania czystości na terenach zielonych wokół danej nieruchomości, zbiórki nieczystości oraz zalegających tam papierów. Czystość i porządek dotyczy również strefy:
- chodników,
- dróg wewnętrznych,
- osłony śmietnikowej wspólnoty mieszkaniowej,
- parkingów,
- placu zabaw.
W poczet czynności porządkowych zarządcy należy staranie się o regularne opróżnianie koszy na śmieci przez firmę utylizującą odpady, jak również wynajęcie ekipy do zamiatania chodników przy budynku czy usuwania z nich zalegających liści oraz śniegu. W okresie zimowym zarządca powinien zadbać o posypanie oblodzonych chodników piaskiem. W przypadku zauważenia zalegającej na dachach budynków pokrywy śnieżnej czy też zwisających sopli lodu zarządca powinien wynająć firmę, która oczyści powierzchnię dachową.
Czynności związane z porami roku
W okresie letnim, gdy członkowie wspólnoty wykonują wiele remontów lokali, zarządca ma obowiązek powiadomienia administratora budynku o zalegającym na terenie wspólnoty gruzie i innych odpadach poremontowych. Ponadto, w okresie jesiennym, zarządca powinien zadbać o właściwe utylizowanie opadłych liści czy usuwanie kretowisk na placach zabaw.
Na wiosnę, musi on zająć się wymianą piasku w piaskownicach na placu zabaw oraz odchwaszczaniem chodników, należących do zarządzanej przez niego nieruchomości. W okresie intensywnego wzrostu trawy oraz żywopłotów i krzewów ozdobnych, zalecane jest, aby zarządca wynajął firmę, która zadba o ich regularne przycinanie i zapewni im prawidłowy wzrost.
Niewywiązywanie się z obowiązków względem utrzymania porządku i czystości wewnątrz danej nieruchomości oraz na jej obszarze wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla zarządcy budynku. Jednocześnie ma on prawo do karania członków wspólnoty mieszkaniowej, którzy notorycznie łamią regulamin związany z wyżej wymienioną kwestią.
Utrzymanie porządku i czystości na obiekcie oraz na terenie przyległym należy do podstawowych zadań zarządcy nieruchomości we wspólnocie mieszkaniowej. Działania te polegają na wprowadzeniu sprawdzonych oraz efektywnych metod w wyżej wymienionej kwestii ? a co za tym idzie ? również i zdobyciu przychylności wszystkich członków danej wspólnoty, którzy dostrzegą trud i starania ze strony osoby zarządzającej.