Usługi z zakresu księgowości ukierunkowane na dobro wspólnot mieszkaniowych to bardzo skomplikowana branża. Przepisy podatkowe niejednokrotnie są niezrozumiałe dla przeciętnego obywatela, sądowe orzecznictwa mają wiele interpretacji a różne ustawy niosą istotne dla wspólnot przepisy. Problemem jest też niestabilność prawa i ciągłe zmiany przepisów. Dobrze jest więc zaufać profesjonalnym firmom, które od lat aktualizują swoją wiedzę oraz zdobywają doświadczenie prowadząc księgowość dla wspólnot mieszkaniowych.
Co jednak powinna zawierać taka usługa i jaka powinna być, by spełnić oczekiwania klientów i jednocześnie działać na korzyść mieszkańców oraz całej wspólnoty mieszkaniowej? O tym oraz innych ważnych aspektach księgowości nieruchomościowej napisano w niniejszym artykule.
Jak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe dla księgowości wspólnot mieszkaniowych?
Podczas poszukiwań odpowiedniej firmy, która zajmie się księgowością w naszej wspólnocie, warto dokładnie rozejrzeć się po rynku i poszukać usługodawcy oferującego także księgowość dla wspólnot mieszkaniowych i posługującego się dedykowanym dla nich oprogramowaniem. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że zespół pracowników firmy to doświadczeni ludzie, którzy posiadają niezbędną wiedzę do prowadzenia efektywnej i sprawnej księgowości również dla wspólnot.
Przy wyborze biura rachunkowego, które do tej pory zajmowało się jedynie księgowością dla przedsiębiorstw lub na przykład rozliczeń dla osób fizycznych nie mamy tej pewności. Wówczas poniekąd ryzykujemy, że pewne ważne kwestie mogą umknąć osobie, która ? mimo swojej wiedzy z zakresu ogólno pojętej księgowości ? nigdy nie zajmowała się stricte wspólnotami mieszkaniowymi. Warto więc postawić na doświadczenie i rzetelność.
Zakres działań
Księgowość wspólnot mieszkaniowych to bardzo ogólne pojęcie, za którym kryje się wiele poszczególnych usług, jakich wymagają zawiłe przepisy podatkowe. Kompetentna firma zajmująca się profesjonalną księgowością wspólnot mieszkaniowych powinna posiadać elastyczną ofertę, której zakres jest uzależniony od indywidualnych potrzeb wspólnoty. Podpisanie umowy zawsze powinno być poprzedzone rozmowami oraz ustaleniami, które pozwolą zbadać potrzeby wspólnoty oraz wskazać najważniejsze aspekty działania.
Standardowy zakres usług powinien zawierać następujące kwestie ? oczywiście z zastrzeżeniem, że nie każda wspólnota mieszkaniowa, w zależności od wewnętrznych ustaleń ? będzie potrzebowała każdej z nich. Poniżej prezentujemy katalog tych usług.
- Naliczanie opłat w oparciu o aktualny planu gospodarczego, ceny dostawy mediów do budynków oraz uchwały
Wystawianie faktur i not księgowych dla lokali użytkowych
- Prowadzenie rachunku bankowego wspólnoty mieszkaniowej.
- Przygotowywanie płatności do autoryzacji lub podpisu.
- Przekazywanie Zarządowi nieruchomości stałego dostępu do sald właścicieli.
- Bieżąca windykacja należności.
- Księgowanie wpłat właścicieli za zaliczki oraz media.
- Prowadzenie rozliczeń z dostawcami, odbiorcami oraz właścicielami nieruchomości.
- Rozliczanie CIT i PIT.
- Sporządzanie corocznych bilansów wspólnoty.
- Rozliczanie mediów na podstawie dokonywanych odczytów liczników w lokalach.
- Generowanie raportów oraz zestawień z zakresu sald właścicieli nieruchomości, realizacji budżetów, obrotów na kontach itd.
- Księgowanie oraz gromadzenie skanów ważnych dokumentów dotyczących nieruchomości.
Podsumowując
Usługa dotycząca księgowości dla wspólnot mieszkaniowych powinna być kompleksowa oraz z jednej strony uniwersalna a z drugiej dopasowana do indywidualnych potrzeb każdej nieruchomości, jej właścicieli i zarządów. Z powodu zawiłości przepisów oraz ogromnej liczby obowiązków z nich wynikających, warto jest postawić na wiedzę, rzetelność i doświadczenie profesjonalistów z tej branży.