Wspólnota mieszkaniowa, stworzona z wszystkich właścicieli lokali w danym budynku, podejmuje decyzje związane z zarządzaniem, eksploatacją i utrzymaniem zamieszkiwanego budynku. Skorzystanie z pomocy zarządcy nieruchomości ułatwia proces zarządzania bez pozbawienia wspólnoty kontroli nad budynkiem i możliwości pełnego wglądu w dokumentację. Jakie korzyści płyną z podjęcia współpracy z zarządcą nieruchomości?
Kim jest zarządca nieruchomości?
Efektywne zarządzanie nieruchomością jest czasochłonne i wiąże się z koniecznością posiadania dużej, przede wszystkim praktycznej, wiedzy z zakresu prawa. Najwygodniejszym rozwiązaniem dla wspólnoty jest skorzystanie z usług zewnętrznego zarządcy nieruchomości. Zarządcą może zostać praktycznie każda osoba fizyczna lub firma, jednakże możliwość wykonywania tego zawodu związana jest z wymogami posiadania stosownych uprawnień, uzyskiwanych po zdaniu odpowiednich egzaminów. Otrzymanie licencji na wykonywanie zawodu odbywa się równolegle z wpisem do ogólnopolskiego rejestru zarządców nieruchomości.
Na zarządcy spoczywa odpowiedzialność za wszystkie bieżące czynności, które są związane z utrzymaniem części wspólnych budynku. Do jego zadań należą między innymi zaplanowanie i przeprowadzenie remontów, sprzątanie części wspólnych, odśnieżanie, dbanie o bezpiecznie użytkowanie budynku, naprawy i konserwacje. Są to prace, które wymagają dużej wiedzy, zaangażowania, znajomości przepisów prawa i umiejętności korzystania z nich.
Zarządca zajmuje się więc nie tylko codzienną opieką nad budynkiem, ale również odpowiedzialny jest za wszystkie kwestie formalne. Pełni również rolę reprezentacyjną przed osobami trzecimi i dba o wszelkie interesy wspólnoty mieszkaniowej. Każdy zarządca zobowiązany jest również przez polskie prawo do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
Korzyści płynące z podjęcia współpracy z zarządcą nieruchomości
Skorzystanie z usług zarządcy oznacza przerzucenie pełnej odpowiedzialności za budynek osobie trzeciej. Dla członków wspólnoty oznacza to brak konieczności angażowania się we wszelkie czynności związane z utrzymywaniem nieruchomości i ograniczenie decyzyjności do minimum, co wiąże się również ze sporą oszczędnością czasu. W takiej strukturze każdy członek wspólnoty może swobodnie skontaktować się z zarządcą indywidualnie, dzięki czemu komunikacja przebiega sprawnie i nie ma konieczności angażowania wszystkich członków wspólnoty w każdą kwestię. Pozwala to również na zachowanie dyskrecji, jeśli wymaga tego sytuacja.
Zarządca, odpowiadając w pełni za budynek, ponosi również pełną odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniej obsługi technicznej nieruchomości, musi również zadbać o terminowość przeglądów kominiarskich i elektrycznych. Doświadczony zarządca posiada także dużą sieć kontaktów przydatnych w codziennym utrzymywaniu nieruchomości ? firmy sprzątające, firmy świadczące usługi remontowe i konserwacyjne czy urzędy. Remonty wykonywane w nieruchomości są od początku do końca zaplanowane i przeprowadzone przez zarządcę. To zarządca musi zadbać o zatrudnienie odpowiednich fachowców, zakup i dostarczenie materiałów oraz dopełnienie wszelkich norm wymaganych przez polskie prawo budowlane.
Powierzenie pełnej opieki nad budynkiem zarządcy nie pozbawia członków wspólnoty prawa do kontroli. Ustawa o własności lokali gwarantuje właścicielom lokali wgląd w pełną dokumentację prowadzonych czynności. Członkowie wspólnoty mają swobodny dostęp do takiej dokumentacji jak wyciągi bankowe, faktury czy umowy wiążące wspólnotę z dostawcami mediów. Wszelkie decyzje związane z wzięciem kredytu na sfinansowanie remontu, przebudową części wspólnych i innymi ważnymi kwestiami nadal podejmuje wspólnota mieszkaniowa poprzez głosowanie przeprowadzone wśród wszystkich członków. Obowiązkiem zarządcy jest również organizowanie zebrań wspólnoty, minimum raz w roku, oraz wszelkie kwestie księgowe. Może być także mediatorem, jeśli we wspólnocie dochodzi do konfliktu.