Zarządca nieruchomości to odpowiedzialna funkcja, która jest związana z wieloma obowiązkami. Warto je znać, by ? jako najemca lub współwłaściciel nieruchomości ? wiedzieć, czego wymagać i oczekiwać od osoby zarządzającej nieruchomością.
Zarządca nieruchomości ma za zadanie wykonywać zadania, które zostały jemu powierzone w mowie przez właściciela nieruchomości. Są to zadania związane z obsługą administracyjną, prawną, księgową i techniczną nieruchomości. Zadaniem Zarządcy jest też pomoc w zakresie prowadzenie efektywnej gospodarki obiektem, zachowaniem odpowiedniego stanu technicznego, poprawy czy udoskonalenia gospodarki energetycznej obiektu, a także decyzje w zakresie zarządzania czystością lub wyglądem samego obiektu.
Jaki jest zakres obowiązków zarządcy nieruchomości we wspólnocie?
Wielu właścicieli nieruchomości decyduje się na zatrudnienie profesjonalisty w zakresie zarządzania nieruchomością. Pojęcie ?zarządca? uwzględnione jest w Ustawie o Gospodarce Nieruchomościami, która stanowi, że jest to osoba fizyczna lub prawna, której został powierzony zarząd nieruchomością należącą do wspólnoty. O zakresie tego zarządu i uprawnieniach zarządcy decyduje z jednej strony zawarta umowa a z drugiej, obowiązujące prawo.
Warto odróżnić stanowisko zarządcy nieruchomości we wspólnocie od stanowiska administratora. Zakres obowiązków dla tych dwóch pozycji stanowczo się różni. Za co więc odpowiada zarządca nieruchomości i jakiej odpowiedzialności i działań można od niego oczekiwać?
Zarządca nieruchomości pełni opiekę nad częściami wspólnymi nieruchomości ? czyli wszelkimi urządzeniami i powierzchniami które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli (tutaj wymienić należy korytarze, przedsionki, windy oraz inne urządzenia, z których mogą korzystać właściciele wszystkich lokali wchodzących w skład obiektu). Zatem jest zrozumiałe, by oczekiwać od zarządcy szeroko pojętego porządku w częściach wspólnych danej nieruchomości i egzekwować od niego wykonywanie obowiązków z tym związanych.
Ponadto, zarządca nieruchomości ma za zadanie dopilnować utrzymania czystości a także przejezdności i bezpieczeństwa dróg wchodzących w obszar osiedla, oraz odpowiedniego utrzymania zieleni. Chodzi tutaj również o zimowe utrzymanie dróg.
Kontrola stanu technicznego budynku ? jedno z ważniejszych zadań zarządcy
Zarządca nieruchomości pełni pieczę nad stanem prawnym oraz faktycznym nieruchomości, zajmuje się także prowadzeniem wykazu lokali oraz ich właścicieli. Prowadzi również księgi obiektu budowlanego, a także technicznej dokumentacji nieruchomości, która jest wymagana przez przepisy prawne. Zarządca musi nie tylko monitorować wszelkie dane związane z obiektem, ale także umiejętnie je analizować i przetwarzać.
Kolejną rzeczą, której można oczekiwać od zarządcy nieruchomości to przeprowadzanie cyklicznych kontroli dotyczących stanu technicznego budynku. To właśnie on ma za zadanie organizować i przeprowadzać okresowe kontrole instalacji elektrycznych oraz gazowych a także sprawdzać drożność kominów. Oczywiście ustawa mówi o tym, że zarządca nieruchomości nie musi wspomnianych kontroli dokonać osobiście ? jednak na jego barkach spoczywa obowiązek zorganizowania specjalistów i doglądania przeprowadzanej kontroli.
Zarządca nieruchomości zajmuje się też dokumentacją związaną z zarządzaną nieruchomością, chodzi tu zarówno o te dokumenty, które dotyczą stanu technicznego budynku, jak i dokumenty finansowe. Stanowisko zarządcy nieruchomości to funkcja reprezentacyjna ? jest przedstawicielem wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz. Jeżeli wspólnota udzieli zarządcy nieruchomości pełnomocnictwa ? zarządca nieruchomości ma prawo reprezentować wspólnotę przed sądem. Poza tym wszelkie kwestie związane z usługodawcami oraz administracją spoczywają także na osobie pełniącej tę funkcję.
Profesjonalny zarządca nieruchomości to poczucie bezpieczeństwa dla mieszkańców
Zatrudnienie profesjonalisty na stanowisku zarządcy nieruchomości daje bezcenne poczucie bezpieczeństwa wszystkim mieszkańcom i użytkownikom wspólnoty. Warto wiedzieć, że w niektórych przypadkach zarządca może przedstawiać projekty uchwał a także służyć radą w zakresie prac konserwacyjnych oraz remontowych. Dobrze jest więc na to stanowisko zatrudnić osobę doświadczoną, która dzięki swojej wiedzy zapewni wygodę i bezpieczeństwo całej wspólnocie.