Obowiązki zarządcy nieruchomości nie należą do najłatwiejszych, zatem osoba wybrana na to stanowisko musi spełniać szereg określonych wymogów, a także posiadać pewne przydatne cechy. Podczas wyboru odpowiedniej osoby na to stanowisko ważne jest zwrócenie uwagi nie tylko na wiedzę, którą posiada kandydat, ale także na umiejętność jej praktycznego wykorzystania. Idealny zarządca nieruchomości ułatwia życie wspólnoty i zna rozwiązanie każdego problemu oraz odpowiedź na każde pytanie. Jak więc wybrać dobrego zarządcę nieruchomości?
Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry zarządca nieruchomości?
Jako, że zarządca nieruchomości to bardzo odpowiedzialne stanowisko ? istnieje szereg cech, które powinien posiadać kandydat na tę posadę. Przede wszystkim powinien cechować się dobrym zorganizowaniem oraz odpowiedzialnością. Przygotowywanie ważnych pism oraz skrupulatne wypełnianie swoich obowiązków, których nie raz jest wiele na raz a każdy dotyczy innej sfery życia mieszkańców, wymaga szczególnej umiejętności organizacji pracy i czasu.
Kolejne cechy, którą niewątpliwie powinien posiadać zarządca nieruchomości to rzetelność i wiarygodność. Praca zarządcy nieruchomości polega także na dopilnowaniu terminów, z czym nie poradzi sobie osoba nierzetelna (i ? jak wyżej wspomniano ? niezorganizowana). Wiarygodność potrzebna jest dlatego, że zarządcy nieruchomości powierzamy wiele istotnych dla nas spraw i musimy mieć zaufanie, że zostaną one załatwione w sposób dla nas satysfakcjonujący.
Kreatywność oraz pomysłowość przyda się naszemu nowemu zarządcy nieruchomości w momencie, w którym nie będzie istniało uniwersalne rozwiązanie danej sprawy i trzeba będzie się wykazać umiejętnością jego szukania. Każda sytuacja, która wydarzy się podczas obejmowania urzędu zarządcy nieruchomości, wymaga szczególnego rozpatrzenia oraz własnej inicjatywy, której nie może brakować osobie pełniącej to stanowisko.
Dostępność to nie tylko dobra cecha, ale także obowiązek zarządcy nieruchomości. Lokatorzy mieszkań należących do obejmowanego zarządem budynku muszą wiedzieć, że w razie każdej sytuacji mają się do kogo zwrócić oraz, że każda sprawa spotka się z zainteresowaniem ze strony zarządcy nieruchomości. To przecież do jego obowiązków należy spełnianie oczekiwań mieszkańców.
Szukanie idealnego kandydata na stanowisko zarządcy nieruchomości może być nie lada wyzwaniem, natomiast warto wiedzieć, że ? w razie potrzeby ? zarządcę nieruchomości można zmienić, jeżeli ustali się, że obecny nie wypełnia swoich obowiązków w zadowalający dla mieszkańców nieruchomości sposób.
Co należy do obowiązków zarządcy nieruchomości?
Nad zarządcą nieruchomości ciąży wiele obowiązków, z którymi warto szczegółowo się zapoznać przed wyborem konkretnej osoby na to stanowisko. Obowiązki zarządcy nieruchomości to między innymi organizowanie obsługi technicznej, przygotowywanie wszelkich umów, negocjacji ich warunków oraz podpisania ich i ? w razie konieczności ? rozwiązania.
To jednak nie wszystkie obowiązki, które musi wypełniać dobry zarządca nieruchomości. Przede wszystkim pełnią oni funkcję reprezentacyjną dla właścicieli mieszkań znajdujących się w zarządzanym budynku. W razie zaistnienia takiej konieczności ? to zarządcy nieruchomości reprezentują właścicieli mieszkań przed sądami oraz organami administracji rządowej, samorządowej, organami egzekucyjnymi a także innymi podmiotami.
Ważnym czynnikiem regulującym dokładny zakres obowiązków zarządcy nieruchomości jest umowa oraz wewnętrzne ustalenia. To właśnie na podstawie umowy najczęściej przygotowuje się profesjonalne pisma. Jeśli chodzi o wewnętrzne ustalenia ? to na ich podstawie zarządcy nieruchomości formują oraz uchwalają wszelkie uchwały oraz zarządzenia i inne akty prawne. Zarządcy nieruchomości inicjują także coroczne zebrania sprawozdawcze, na którym omawia się wszystkie kluczowe kwestie dotyczące poprawności funkcjonowania nieruchomości oraz interesów jej mieszkańców.